„Nejvíce bych vyzdvihl informace v problematice autismu a rad, jak nejšetrněji k těmto dětem přistupovat s ohledem na jejich potřeby. Rady, jak komunikovat s úřady při umístění syna do speciální třídy a jiných potřebných vyšetření, na koho se případně obracet. Informace při žádostech o přídavku na péči. A v neposlední řadě velmi kvitujeme lidský přístup a snahu vždy pomoci nebo poradit, také morální podporu v některých situací spojené s výchovou.“
Pavel, 35 let
„Mně samotné tyto služby pomohly vyrovnat se s novou skutečností, že mám nemocné dítě. Jejich zkušenosti mi pomáhaly při výběru školy a učily mě, jak s mým synem začít pracovat. Raná péče mi pomohla a dodnes pomáhá. Od ostatních maminek vím, že pomáhají v mnohých rodinách a jsou opravdovým přínosem.“
maminka šestiletého chlapce s autismem
„Důležitá je pro nás obrovská podpora, ať už psychická nebo i materiální - v zapůjčení širokého spektra pomůcek a veliká poradenská činnost. Vítáme i různá setkání a pořádání workshopů.“
maminka pětileté holčičky s poruchou příjmu potravy
Když dcerka začala docházet do běžné mateřské školy (MŠ), školka zahrady, kde si děti hrály, sousedila se zahradou speciální MŠ. Dcerka často stála u plotu a dívala se na děti na druhé straně a já někoho zaslechla, jak říká: „Ta holčička patří k nám“. Vypráví mi dnes již s úsměvem maminka 4,5leté dívky s autismem a dodává: „Jako kdyby to dcera věděla“. Rodiče ve 2,5 letech dcery dostali kontakt na ranou péči od paní logopedky, jelikož holčička nemluvila. Postupně během dvou let spolupráce s ranou péčí jsme rodičům pomáhali se smířit s přijetím diagnózy dcerky, kterou byla porucha autistického spektra a všemi tlaky okolí, které tato diagnóza způsobuje. Pomohli jsme s přechodem holčičky do speciální školky a se získáním příspěvku na péči (o kterém zpočátku nechtěli slyšet) a mnoha dalšími věcmi, které pro ně byly nové a těžké. Dnes je holčička ve speciální školce spokojená, zatím stále nemluví, ale velmi hezky se naučila rozumět piktogramům úkolů z denního režimu. Raná péče spolupracuje jak s rodinou, tak se speciální MŠ. Půjčujeme literaturu týkající se autismu i speciální hračky a pomůcky. Příběh této holčičky je jako cesta. Cesta, na které kráčí rodina v prvních letech života dcerky společně s ranou péčí. Cesta, kde jsou rodiče viděni a slyšeni v jejich obavách i v jejich radostech, jak se život jejich dcery bude vyvíjet dál a kde dostanou potřebnou podporu, jak to zvládnout a dceru, co nejlépe rozvíjet, tak aby byla šťastná.