S čím Vám můžeme pomoci?
Raná péče pomáhá rodinám v oblastech:
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- sociálně terapeutické činnosti,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Nabízíme:
- Návštěvy pracovníka přímo v rodině.
- Podporu psychomotorického vývoje dítěte.
- Půjčování hraček/stimulačních pomůcek/odborné literatury.
- Spolupráci s odborníky (logoped, fyzioterapeut, psycholog).
- Zprostředkování kontaktů na odborná pracoviště.
- Pomoc při obstarávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek.
- Poradenství při výběru předškolního/školního zařízení a další návazné služby.
- Společná setkávání s ostatními rodiči a dětmi.
- Semináře/besedy pro rodiče.
- Nabídka aktivity canisterapie – probíhá převážně skupinovou formou, je zde kladen zřetel na individuální cíle podpory jednotlivých dětí – př. podpora hrubé a jemné motoriky, rozvoj komunikačních schopností, rozvoj sociálního cítění, působení v oblasti rehabilitační práce – v polohování, relaxaci, v rozvíjení oslabených funkcí aj.
Cílová skupina
Rodiny s dítětem raného věku (0–7 let) se zdravotním postižením, mentálním, pohybovým, kombinovaným postižením, s poruchou autistického spektra nebo opožděným či ohroženým vývojem do 60 km od Vrchlabí na území Královéhradeckého kraje a v ORP Jilemnice na území Libereckého kraje.
Kde nás najdete
Službu poskytujeme do 60 km od Vrchlabí na území Královéhradeckého kraje a v ORP Jilemnice na území Libereckého kraje.
Adresa
Diakonie ČCE – Středisko Světlo ve Vrchlabí
Pracoviště rané péče
Komenského 616
543 01
Otevírací doba
Po-Pá 8:00–18:00 dle předchozí domluvy s uživatelem
Služba je ZDARMA.
„Moc nám pomohlo poskytnutí opory ve fázi přijímání diagnózy, navedení ke způsobům práce, možnost půjčovat si domů literaturu i hračky. Měli jsme možnost setkání s jinými rodiči a dětmi, společné sdílení zkušeností a poskytnutí příjemného pocitu podpory.”
Pečující maminka
Poslání služby
Na základě diakonických hodnot pomáháme na území KHK a v ORP Jilemnice rodinám s dítětem raného věku se zdravotním postižením (0-7 let). Provázíme rodinu náročnou životní situací tak, aby porozuměla speciálním potřebám svého dítěte a nalezla zdroje, které ji umožní žít běžným životem.
Cíl služby
Rodiny s dítětem se zdravotním postižením naleznou zdroje pro výchovu dítěte v přirozeném prostředí a žití života podle svých představ.
Hodnoty služby
Při poskytování služby rané péče se opíráme o pět základních diakonických hodnot: milosrdenství, fortelnost, společenství, naději a otevřené a respektující komunikaci, které jsou stabilním základem pro naši práci.
Při práci s uživateli jednáme podle následujících hodnot:
MILOSRDENSTVÍ: orientace na klienta
- S uživatelem jednáme s respektem vůči jeho přáním a potřebám. Respektujeme jeho práva a svobodnou vůli. Je pro nás důležitý individuální přístup, ve kterém dokonale porozumíme potřebám uživatele a díky tomu mu vytváříme službu na míru.
- Pro uživatele jsme partnery – společně jdeme po cestě k nastaveným cílům, s uživateli vedeme o průběhu služby dialog, domlouváme se, jak bude spolupráce probíhat.
- K uživateli přistupujeme s pochopením a poskytujeme mu emoční podporu při jeho rozhodování.
- Využíváme princip přiměřené podpory a zplnomocnění – aktivně působíme na uživatele a podporujeme ho v rozvoji samostatnosti, vedeme ho k přijetí zodpovědnosti za řešení své nepříznivé situace.
FORTELNOST: kvalita a odbornost práce
- Znamená kvalitně odvedená práce, při které se řídíme etickým kodexem sociálních pracovníků, dokumentací organizace, dodržováním legislativního rámce služby, včetně orientace v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a vyhlášce č. 505/2006 Sb.
- Práce s uživatelem je založena na jasně pojmenovaných odborných metodách práce, které známe a používáme je v praxi.
- Jsme si vědomi, kde začínají a končí hranice pomoci námi poskytovaných služeb a nepouštíme se do něčeho, čemu nerozumíme a na co nemáme kapacity. Známe hranice toho, co je v naší kompetenci, co můžeme řešit a poskytovat a co budeme delegovat na jiného odborníka nebo jinou službu.
- Kvalitu služby sledujeme a pravidelně ji vyhodnocujeme. Na základě našich zkušeností jí zlepšujeme, nezůstáváme ustrnulí na místě.
SPOLEČENSTVÍ
- Spolupracujeme s dalšími organizacemi, službami a odborníky a sdílíme společně dobrou praxi. Spoluvytváříme tak síť poskytující podporu potřebným. Spolupráce je pro nás o aktivní komunikaci s naším okolím a hledání cesty k mezioborovému propojování v naší lokalitě.
- Na práci v Diakonii není nikdo sám. Pracujeme v týmu. O náš pracovní tým pečujeme – nebereme ho jako samozřejmost. Je nám jasné, že kapacity nás jako jednotlivců jsou vyčerpatelné, proto aktivně vytváříme spolupracující síť. Vědomí širokého společenství posiluje naši motivaci ke službě.
- K vytváření společenství využíváme principy komunitní práce:
Vytváříme prostor pro zjišťování, slyšení a práci s potřebami komunity a sociálně vyloučených.
Tematizujeme oblast vzájemné pomoci a respektu na podporu naší cílové skupiny.
Síťujeme – propojujeme navzájem zdroje, odborníky, organizace i aktivní obyvatele v řešení potřeb komunity.
- Vnímáme se jako komunitu, kde vytváříme pro uživatele prostor se potkávat (skupinové ambulance) – uživatelé se mohou tak vzájemně podporovat.
- Pracujeme s celou rodinou – chceme podporovat přirozené zdroje uživatele a neposilovat jeho závislost na sociální službě.
- Uživatelé jsou součást společenství – jsou aktivními účastníky, podílí se na tvorbě společenství.
NADĚJE: osobní rozvoj
- Žít z naděje pro nás také znamená rozumět významu osobního rozvoje a hledat k němu příležitosti, nebát se osobně angažovanost, ale i pracovat s vlastní energií, abychom nevyhořeli. Neustále se vzděláváme, k získání nadhledu pravidelně využíváme intervize, supervize, reflexe naší práce.
- Vždy věříme, že můžeme společně s uživatelem najít zdroje, které pomohou řešit jeho nepříznivou situaci.
- Probouzíme v uživateli odvahu pokračovat po cestě, po které jde, ačkoliv to není vždy snadné.
- Poskytujeme uživateli v průběhu poskytování služby zpětnou vazbu na to, co již dokázal – podporujeme tak naději, že jde po správné cestě k vytyčenému cíli.
OTEVŘENÁ A RESPEKTUJÍCÍ KOMUNIKACE
- Ceníme si schopnosti porozumění jako základu veškeré úspěšné práce a pomoci. Věříme, že opravdový respekt mezi lidmi se rodí z vnímání potřeb druhého a z úcty k sobě samému. A proto se snažíme tyto kvality do komunikace přinášet. Vytváříme bezpečný prostor pro to, aby každý mohl říct svůj názor. Komunikaci stavíme na principu partnerství – jsme v komunikaci rovnocennými partnery.
- Komunikujeme srozumitelně a svoji srozumitelnost si ověřujeme.
- Máme odvahu si žádat o zpětnou vazbu a učit se z ní a nabízet ji jako dar lidem v našem okolí.
Forma služby
Terénní forma – pracovníci navštěvují rodiny v jejich přirozeném prostředí.
Ambulantní forma – na základě předchozí domluvy mohou rodiny využívat individuální konzultace v prostorách Pracoviště rané péče, v sídle poskytovatele na adrese ul. Komenského 616, 543 01 Vrchlabí. Rodiny mohou ambulantní formou rovněž využívat aktivitu canisterapie a aktivitu Nácviky sociálních a komunikačních dovedností (dle platného harmonogramu).
Kapacita služby
Počet pracovníků i pracovní úvazky odpovídají aktuálnímu počtu uzavřených smluv s uživateli a potřebám
uživatelů tak, aby služby rané péče byly poskytovány v odpovídající kvantitě a kvalitě.
Maximální počet uzavřených smluv s uživateli je 50.
Okamžitá kapacita pro terénní formu poskytování služby jsou 3 uživatelé.
Okamžitá kapacita pro ambulantní formu poskytování služby je 1 uživatel.
Okamžitá kapacita pro ambulantní skupinovou formu poskytování služby: 4 uživatelé.
Jak se k nám přihlásit
První kontakt vychází zpravidla od zájemce a může mít písemnou, e-mailovou, telefonickou či osobní formu.
Sociální pracovník zjišťuje u zájemce:
- zda je věk dítěte do 7 let,
- typ zdravotního postižení,
- zda zájemce bydlí v regionu, kde je služba poskytována.
Poté je domluvena se zájemcem osobní schůzka, při které se dozví podrobné informace o službě raná péče. Uživatelem se stává zájemce podpisem smlouvy o poskytování služeb rané péče, což za oboustranně vyjasněných podmínek může nastat již při prvním osobním jednání pracovníka se zájemcem o službu.
Ke stažení
Název dokumentu | Kategorie | Odkaz na stažení |
---|---|---|
Vzor - Smlouva o poskytování služby Raná péče | Info služba - RP | Stáhnout |
Popis realizace služby Raná péče | Info služba - RP | Stáhnout |
Vyhodnocení dotazníků kvality při poskytování služby RP za rok 2022 | Info služba - RP | Stáhnout |
Veřejný závazek služby Raná péče | Info služba - RP | Stáhnout |
Informační brožura rané péče pro rodiče dětí s poruchou vývoje | Info služba - RP | Stáhnout |
Leták služby Raná péče | Info služba - RP | Stáhnout |
Garantovaná nabídka služby Raná péče | Info služba - RP | Stáhnout |